La
Librería de El Sueño Igualitario
Cazarabet conversa con... Cristina Escrivà
Moscardó, autora de “40 dones protagonistes
de la València republicana” (Associació Cultural Institut
Obrer de València)
40 dones protagonistes
de la València republicana.
Cristina Escrivà
ens endinsa en la vida de
40 dones que van fer més present, i forta, a la ciutat de València.
Aquest llibre és el catàleg de l´exposició amb el mateix nom: 40 dones protagonistes de la València Republicana . Una mostra gràfica en tonalitats lila, acompanyades per deu fotografíes realitzades per Gabriel Benavides que mostren
espais urbans on les protagonistes de l´exposició van transitar i romandre
lliurement les seves idees.
Allò que ens conta sobre el llibre l´Associació Cultural de l´Institut
Obrer de València que és la entitat editada per aquest actiu:
Aquest llibre arreplega quaranta biografíes de
dones imprescindibles que van estar durant la Segona República a València, protagonitzant aqueixa época
fértil de la nostra historia. Un llibre
carregat de sororitat---a
través de les arganitzacions de dones—que inclou himnes, cançons i poemes dedicats a les seves heroïnes.
El present llibre biografia a 40 dones que
van nàixer o van viure a València durant la Segona República. Quaranta dones
imprescindibles per a conèixer la nostra
historia. El perquè d´aqueste
nombre està motivat per la recentconmemoració de l´aniversari
del Moviment Feminista al país Valencià.
L´autora recupera dones úniques,
el record de les quals cal rescatar de l´oblit. Elles encarnen a moltes altres més que van actuar en aqueix temps, treballant
per la igualtat de gènere,
i que van deixar una petjada
indeleble del seu pas per València.
Textos i dibuixos,
amb nom de dones, que
representa a totes les organitzacions polítiques i sindicals de l´època i també un gran ventall
de professions(advocada, metgessa,mestra,dibuixant,
infermera, llevadora, filosofa,bibliotecària,
escriptora, poeta, artista plàstica,
professora, editora, mecanógrafa, sindicalista,
traductora, impresora, compositora, menera,
arquitecta, política, etc,,,,), amb
l´objectiu de transmetre la
diversitat en la militancia política, en el món del coneixement i del treball i, els retrats que ha dibuixat Román
Sánchez , ens ajuden a conèixer millor.
Aquest llibre és el catàleg de l´exposició amb el mateix nom: 40 dones protagonistes de la València Republicana . Una mostra gràfica en tonalitats lila, acompanyades per deu fotografíes realitzades per Gabriel Benavides que mostren
espais urbans on les protagonistes de l´exposició van transitar, unes dones plenes
de somnis, que van poder fer
realitat durant l´època republicana.
Aquesta autora acba també
de traure a la llum, Dones plenes de somnis, editat per l´Ajuntament de Paiporta.
Cristina Escrivà
ja és amiga d´aquesta casa:
Aquesta investigadora i esforçada pedagoga dins l´àmbit de la Memòria Històrica en tot això de la memoria histórica i molt
en lo referent al món de l´ensenyament i
al de la dona ha escrit nombrosos
llibres fruit dels seus estudis
e investigacions: A Cristina Escrivà
Morcardó amb la qui conversarem és una treballadora de la cultura, així
la defeneixen bona part de
les gents que la coneixen.
Especialista amb la gestió
cultural e investigadora amb les fonts socials,
grafiques i d´arxiu. És, a més, documentalista especialitzada
amb la Memòria Històrica. Ha sigut comissària amb exposicions de temática educativa, histórica i de gènere. Escriu articles per a prensa i és realitzadora de documentals promovent diverses associacions culturals del Pais Valencià.
Autora de València.La ciutat dels sabuts(2007); La paz es nuestra. 30 mujeres de un infinito (2007); Passeig urbà de Peset a
Timoteo(2007); Los Institutos para obreros, un bello sueño republicano(2008);
Guía didáctica.Los institutos para obreros
1936-1939(2009); Arrels de fang(2010); Els Horts solidaris.Les colèniesescolars de Picanya 1937-1939(2011); El internadoescuela “Durruti” 1937-1939 (2011); València i les dones republicanes(2011);
De las negras bombas a las doradasnaranjas.Colonias escolares 1936-1939(2011); Los ojos de
Walter Reuter(2012); Cultura para todos(2012); Des de l´Avinguda de la Unió Soviètica als magatzems “La Isla de Cuba”(2012) i La colonia escolarv de Bellús 512
escolares salvados de la guerra….a més, te en preparació i està ultimant Elisa Soriano Fisher, puntal del femenismo moderno.
Cazarabet ja ha conversat varies vegades amb aquesta
investigadora i estudiosa que encaixa molt mé a la dona, a la Memòria Històrica i al pensament llire i fraternal.
Ja em conversat varies
vegades amb aquesta autora:
http://www.cazarabet.com/conversacon/fichas/fichas1/tresmagues.htm
http://www.cazarabet.com/conversacon/fichas/benicassim.htm
http://www.cazarabet.com/conversacon/fichas/fichas1/apunts.htm
http://www.cazarabet.com/conversacon/fichas/fichas1/converses.htm
http://www.cazarabet.com/conversacon/fichas/bellus.htm
Ver “40 dones protagonistes…”
en youtube:
https://youtu.be/2KboC0TsTCM
Cazarabet conversa amb
Cristina Escrivà:
-Cristina, explica’ns, per favor, el que et va fer
escriure aquest llibre o què t´ha portat a escriure´l; què t´ha motivat a la
seva escriptura—a part de esdevindré el llibre del catàleg d´ una exposició.
-Primer, donar-vos les gràcies per l'amabilitat i l'interés que sempre heu demostrat cap a la meua producció,
com a escriptora. I, contestant a la pregunta: la necessitat de transmetre
biografies que generen la història d'una ciutat, així com la història de les
dones republicanes. De sempre he estat implicada com a feminista en la
reivindicació de les dones dels anys trenta del segle XX. Fa deu anys vaig
escriure un llibre on vaig situar a les dones en el carrer de la Pau de
València durant la guerra civil, ara he augmentat aqueixa xifra a deu més
situant-les en espais determinats de la ciutat, on elles van viure o van tenir
el seu treball.
-La pregunta
és inevitable: Com és el portar una exposició a un llibre?
-No és complicat. Al principi en l'exposició se sintetitza i
en el llibre s'amplia la informació. En aquest cas l'exposició està pensada de
forma didàctica amb nivells de lectura a través de la grandària de la lletra.
En el llibre a més d'ampliar les dades biogràfiques de les quaranta
protagonistes s'inclou la presentació de Carmen Zorita,
per l'Institut Obrer, i el pròleg d'Amàlia Alba,
ambdues bones amigues i companyes d'anys de treball per la igualtat. A més de
la contextualització vaig pensar afegir altres informacions com les
organitzacions de dones, poemes, cançons, himnes feministes i documents que, en
l'exposició, es mostren en vitrines.
També apareix en lla mostra un audiovisual, amb les
fotografies de les dones, i documents. I, com a complement, un muntatge dels
retrats que apareixen en l’ expo i en el llibre: https://www.youtube.com/watch?time_continue=22&v=3i_bQw3FPxc
-Explica’ns com és el paper
del moviment feminista al País Valencià?
-El Moviment Feminista de València apareix com a tal en els
anys 1970 i cada vegada està adquirint més força. També es va adequant a les
problemàtiques que van sorgint, sense perdre l'objectiu d'aconseguir la igualtat,
prioritzant qualsevol qüestió que afecte les dones. El Moviment és molt ampli i
cada vegada es van integrant en ell dones més joves. Tan sols cal acudir a les
manifestacions per a comprovar aquest fet.
-Però l´
exposició, el catàleg i el llibre fan molta més menció a com va esdevindre el moviment feminista en temps pretèrit. Amiga,
ens pots apropar a aquells temps i a com hem anat evolucionat?
-Més que un Moviment feminista, a Espanya les feministes dels
anys vint i trenta, fins a la guerra civil, eren un conjunt de dones conscients
que treballaven per aconseguir els drets en igualtat a l'home. Dones que ben
havien estudiat en la Institució Lliure d'Ensenyament, o pertanyien a aquest
àmbit o, il·lustrades i professionals de classe mitjana alta que eren fervents
lluitadores pel sufragi universal. També obreres activistes algunes d'elles
properes a l'anarquisme. I treballadores socialistes i comunistes que lluitaven
pels seus drets laborals i per l'educació. Una cosa unia a totes elles, la
cerca de la pau universal, després del desastre de la Primera Guerra Mundial.
-Hem evolucionat molt…
les dones som més i les nostres idees i pensaments ja no tenen por d´ eixir de
dins nostre i moltes, a més, ens ho
creiem i ja no estem dispostes a fer un pas arrere; però hi ha situacions que
pareix que rebotin en una paret del trinquet… Què ens pots comentar?
-Aqueix trinquet que nomenes és el patriarcat que des de fa centenars
d'anys està arrelat en la societat. Per tant, la labor que les dones hem de fer
és continuar treballant en favor dels drets universals. És molt important
transmetre que tots els avançaments en aquest sentit que es van aconseguir
després de la Constitució de 1931, es van veure interromputs i anul·lats, amb
açò es va tornar a situacions impensables, ja que tots els passos que es van
donar durant la Segona República, es van multiplicar cap arrere durant el
franquisme. Ara, les dones estem molt sensibilitzades amb les problemàtiques
actuals que han fet unir-nos en defensa dels nostres drets i, tornem a eixir
majoritàriament al carrer per a exigir-los. La marea lila és bona prova d' açò.
-Amiga
Cristina va esdevindre, és de suposar, molt difícil
triar a aqueixes 40 dones? Quin criteri vas tindre que seguir?
-D'una banda, sí, és difícil triar d' entre tantes dones a
només quaranta. El criteri va ser primer dones nascudes a València, després
aquelles més conegudes que van ocupar per un espai de temps posats de
responsabilitat en la ciutat. També incloure a aquelles pioneres que la
història va oblidar, al costat de les primeres que van iniciar treballs
professionals durant la Segona República. Un altre fet que em va fer més fàcil
l'elecció va ser situar-les en un edifici concret.
-València
durant la II República i la Guerra Civil, València va ser capital de la
República i sobretot lloc i capital de la cultura. Apropa´ns,
com va ésser el paper de la dona en aquest context?
-A València es va viure l'avantguarda dels anys 30. I, tenim
algunes dones que apareixen en el llibre que van formar part d'aquesta avantguarda.
Per tant, l'art i la música també estan representades a través de diverses
valencianes, sent les més les que van exercir les seues activitats artístiques,
fins a l'arribada del Front Popular, assumint la seua defensa a través de la
cultura antifeixista. Tot açò en una ciutat cabdal de la República on tot va
ser més fàcil i on la dona des de la rereguarda va treballar per a guanyar la
guerra.
-Les dones
que ens “retrates” i ens apropes tenen un perfil ben variat en les seves
professions i dedicacions, oi? Les cerques ben variades per a mostrar i
demostrar l´ ampli ventall que ja aleshores hi havia?
-Per descomptat, en el llibre apareixen obreres, poetes,
escriptores, arquitectes, polítiques, advocades, doctores, mineres, etc. També
hem inclòs la biografia de la República en femení.
-O ho fas
amb cert caràcter reivindicador, oi ? per tal de demostrar-hi a molta gent que
i la dona ha estat sempre més present del que molts s´ esperaven…
-Naturalment. És la meua obligació visibilitzar-les
perquè sempre han estat. La presència constant de les dones en tots els àmbits
professionals i artístics, que creaven sense tenir la difusió adequada per
haver nascut dones, és un fet històric.
-Però quins
punts tenien en comú totes aquestes dones?
-Totes tenien en comú el seu republicanisme i la majoria
d'elles la seua lluita contra el feixisme.
-Són o
haurien d´ esdevindre, aquestes dones, un exemple per
a la resta de dones del País Valencià i d´ altres indrets?
-Per descomptat, totes elles són exemple en els seus
determinats àmbits i professions i fins i tot avui dia el seu activisme i
valentia.
-Cristina, quina era la relació entre les dones d’aquells
anys que pensaven lliurement i les que no podien fer-ho d´ altra manera o bé
perquè es veien com a empresonades o bé perquè volien dins del seu propi
pensament o bé perquè simplement estaven com a reprimides i/o castigades a
viure en una situació o una vida que no era la seva?
-Açò que comentes va ocórrer sobretot durant el franquisme, ja
que totes les dones que apareixen en el llibre van patir algun tipus de
repressió, ja siga a través dels seus expedients de
depuració, no podent tornar a exercir la seua professió, o veient-se obligades
a fugir del país per a salvar les seues vides, per no parlar de les quals van
patir repressió física.
-Cristina, sempre
treballes molt ben acompanyada per dissenys, colors, fotografies que fan d´
allò que escrius quelcom més “entendible” i molt més proper…imprescindible
per a vos, oi?. Com és aquesta col·laboració amb les il·lustracions de Román
Sánchez, les fotografies de Gabriel Benavides?
-Román Sánchez és un artista il·lustrador amb el qual porte col·laborant més de deu anys i per tant professionalment
ens entenem a la perfecció. Ell, a més, és molt sensible cap als temes que treballe. Pràcticament tota la meua producció l'ha maquetat
ell. Els retrats d'aquestes dones són fantàstiques i enriqueixen el llibre a la
perfecció. Algunes de les fotografies del meu fill Gabriel també apareixen en
aquest cas separant capítols del llibre, però en l'exposició la seua totalitat
són els espais on les 40 dones protagonistes van transitar.
-I com és
treballar amb l´ Associació Institut Obrer de València?
-L'Associació, entitat memorialista amb trenta anys
d'experiència, pionera en la recuperació de la memòria en el País Valencià, és
la que dóna cobertura editant algunes de les meues publicacions. El vincle de
l'Associació amb la recerca històrica, a través del Grup de Recerca GIACIO,
facilita la realització de variats projectes. Sense aquesta simbiosi seria més
difícil l'elaboració de productes expositius, documentals i editorials. A més,
ajudem a l'alumnat que realitza en l'Associació les pràctiques externes d'Història
contemporània a millorar el seu currículum. El pròxim
projecte de l'Associació serà la publicació de “L’IO. Lectures de l'Institut Obrer. Revista de pensament i acció social”, de
la qual si us ve de gust parlarem més endavant.
_____________________________________________________________________
Cazarabet
c/ Santa Lucía, 53
44564 - Mas de las Matas (Teruel)
Tlfs. 978849970 - 686110069
http://www.cazarabet.com
libreria@cazarabet.com