La
Librería de El Sueño Igualitario
Cazarabet conversa con... Pascual Alapont, autor de “El
mal que m'habita” (Bromera)
El mal que m´habita.
Una
novel·la de Pasqual Alapont que s´ha fet amb el Premi
València Alfons el Magnànim en la modalitat de narrativa.
Es
publica des de la col-lecció L´ Eclèctica
Allò que ens explica Bromera, la editorial que publica el llibre,
del llibre:
Quin mal habita dins de
cada un de nosaltres? Laura
s’ho pregunta mentre pensa en una pacient que es va suïcidar. Davant d’això, decideix aturar durant un temps la seua vida professional com a psiquiatra. Però el seu exmarit, Víctor, li demana ajuda
amb Daniel, un cosí seu que
pateix episodis psicòtics sense que en sàpien la causa. Tot i el seu estat d’ànim,
Laura decideix assumir el
repte. Les confessions de Daniel li
permetran descobrir el passat obscur que envolta la família del seu exmarit i abocar-se a un mal desconegut que també hi habitava.
L´
autor, Pasqual Alapont:
És llicenciat en Geografia
i Història per la Universitat de València,
ha seguit altres camins professionals, sempre que ha estat possible relacionats amb el món del llibre. Ha desenvolupat el seu treball a cavall
de la literatura i el teatre, on
ha fet d'editor,
traductor, guionista i dramaturg, actor i director d'escena. A més de les obres infantils i juvenils, ha publicat una novel·la per a adults i ha estrenat cinc obres
de teatre.
Nosaltres ja hem
publicat Conversas con… des d´on hem parlat amb els seus escriptors
i escriptores:
http://www.cazarabet.com/conversacon/fichas/fichas1/amicspersempre.htm
http://www.cazarabet.com/conversacon/fichas/fichas1/nomataras.htm
http://www.cazarabet.com/conversacon/fichas/fichas1/sihanevat.htm
Alguns enllaços que et poden alimentar la curiositat versus coneixements:
http://alombradelcrim.blogspot.com.es/2017/11/el-mal-que-mhabita-de-pasqual-alapont.html
Cazarabet conversa amb Pasqual Alapont:
-Pasqual, què és allò que t´ ha fet escriure o t´ha
inspirat aquesta narració?
-Tenia
el cap la imatge d’un mestre que un dia, sense saber per què, s’enfonsa davant
dels seus alumnes i, enmig de la classe, mentre un contacontes
els explica la història de Hansel i Gretel, es posa a plorar. Volia construir i reconstruir la
història d’una ferida que és una incògnita per al mateix protagonista, i volia
que funcionara com una mena de thriller, amb la
diferència que ací l’investigador no és un policia sinó una psiquiatra. Però en
el fons és el mateix, la persecució del mal.
-Analitzar el
mal…recorda un poc ficar-se com a la gola del llop i sense sortir d´un mateix…Què en penses?
-Segurament,
sí, entenc la literatura i la ficció com una vacuna. Tots tenim necessitat
d’inocular-nos una miqueta del Mal per poder enfrontar-nos-hi. I a vegades no
cal buscar el Mal lluny de nosaltres, és suficient de posar-nos un espill
davant i veure com es reflecteix la nostra imatge. És una catarsi necessària.
-Amic, quins
escriptors t´han pogut influenciar una miqueta…No sé,
particularmente em recorda a cert estil que pot
vindre des de Centre Europa, Rùsia….Què ens pots dir?
-Uf,
hi ha tantes influències en l’obra d’un escriptor... Algunes són fàcils de
rastrejar, d’altres són més inconscients. No acabe de
veure aquesta fil que apuntes perquè, tot plegat, la literatura del centre
d’Europa i russa en particular és d’una vastitud inassolible, però és evident
que en El mal que m’habita hi pot haver
una connexió amb tot el complex de culpabilitat que Dostoievski desplega en
Crim i càstig, per exemple.
-Tot i que mirar al
mal es mira i s´ha mirat des de qualsevol lloc on s´ha fet i es fa literatura…, no?
-En
efecte, tenim necessitat d’exorcitzar els nostres fantasmes, i el Mal és un
dels eixos que ens determina i ens tenalla.
-Com és el mal que
ens habita a nosaltres, . a aquesta societat que coneixes de més a prop?
-No
crec que hi haja cap diferència amb una època anterior. La cultura, la
societat, és un corrector, un fre, però les pulsions del Mal existeixen des de
sempre, individualment i col·lectiva.
-A més, tenint en
compte que el mal es pot manifestar de moltes formes i de moltes, moltes
maneres, no?
-És
un tema complex, perquè el Mal no és una metàfora sense arestes. Tendim a
pensar que el Mal és quelcom abstracte, aliè a nosaltres, però la meua obra vol
obrir un interrogant sobre això, vull que el lector s’obligue
a resoldre l’enigma: què és millor obrir la caixa de Pandora i denunciar el Mal
o mantenir-lo amagat? La meua narració busca el compromís del lector, que no
s’ho veja simplement des de fora.
-Què ha suposat, per
a vos, guanyar el Premi València Alfons el Magnànim de narrativa?
-Una
major repercussió en els mitjans de comunicació, per descomptat. Els premis són
sempre un altaveu, però al final un llibre fa el camí sol a partir de l’ interés que provoca en els lectors, de boca a orella. Fer
una novel·la com El mal que m’habita és molt de temps de treball, i guanyar el
premi també és una recompensa que et permet més tranquil·litat per afrontar el
projecte següent.
-El suïcidi és un fenomen que malauradament, en el últims anys ha
anat a més…
-Pot
ser, no en tinc dades. El suïcidi està emparentat amb la desesperació, i al
llarg de la història de les civilitzacions hi ha hagut molta gent desesperada.
Canvien segurament les causes, els perquès, però em fa l’efecte que ningú no
abandona la vida si no sent que ha perdut l’esperança, aquesta esperança,
justament, que la mitologia ens diu que va quedar a la caixa de Pandora quan es
van escampar tots els mals.
-Tot això és molt
personal, però em sembla que la gent és com si prengués, en aquest cas per a
mal, el timó de la seva vida i mana fins on pot o vol aplegar…
-Per
desgràcia, massa vegades, quan algú se suïcida és perquè justament no pot
prendre el timó de la seua vida.
-Clar en la teva
narració la psiquiatra---et puc assegurar que és un excepció—es replanteja
moltes coses i , fins i tot, fa una parada…I se li obrin no pocs
interrogants. Et deia que és una excepció perquè la majoria fiquen una xarxa
entre el treball i el dia a dia…i un suïcidi ho veuen com un “accident” propi
del seu treball. Què ens pots dir?
-Un
psiquiatre està entrenat a detectar el dolor i a calmar-ne els efectes. Però
això no els eximeix de patir també un accident. El mal que m’habita és
justament això, l’accident, l’imprevist, l’inaudit. Per a mi l’accident és un
reactiu magnífic. Altrament, la literatura seria molt plàcida. I la vida no ho
és, de plàcida, sempre estem sotmesos a la incertesa. És per això que ens
sentim identificats amb els herois de la ficció literària, encara que no siguem
reis ni hàgem assassinat ningú.
-I és que cada dia
aquesta societat està més endinsada en episodis, més o menys llargs, de
malalties que afecten a la psique , a l´ estat d´ ànim…tant és així que són
molts els crònics…
-Potser
sempre hi ha hagut els mateixos malalts, i potser ara tenim les eines, els
mitjans o la sensibilitat de fixar-nos-hi, no ho sé. Hi ha qui diu que estem
més malalts perquè en realitat no tenim problemes importants. Crec que això és
una banalització. En altres moments hi ha hagut desatenció o s’ha comptat amb
la solidaritat familiar o de la societat, també com ara, i cadascú s’ha defensat
com ha pogut i amb els mitjans que ha pogut. Ara sabem què és això de la
resiliència, però això no vol dir que el concepte no existira
abans d’inventar la paraula.
-I és que ,tots i
totes, dins de nosaltres, com en Daniel i la seva familia—al
teu llibre—tenim molts, molts fantasmes…pot ser massa perquè a això no s´ ens
ensenyen a lluitar…ni a afrontar-ho.
-És
que ningú està preparat perquè un dia, de la nit al matí, se li ensorre la casa, literalment o metafòrica. No podríem viure
amb la preocupació dels mals que ens poden esdevenir. És bo viure amb una certa
despreocupació. Però és cert, al llarg d’una vida s’acumulen molts fantasmes.
-Encara avui a les
escoles es comença a parlar d´ entendre , asimilar i
superar les emocions, oi? Què et sembla?
-Supose que és bo, clar. Però tampoc no passa res si a la
nostra vida hi ha alguna zona d’ombra. Si passem molt de temps a analitzar la
vida, potser perdrem un temps preciós per viure-la.
-I tot això afecta
d´ una manera especial a la Laura, la psiquiatra que es replanteja moltes
coses…
Sí,
és un personatge complex. I alhora d’una gran normalitat, qualsevol pot
identificar-s’hi, home o dona. Aquest personatge és
el nucli central i qui dóna sentit a l’estructura de l’obra. Hi ha dos tipus de
recerca en paral·lel, la que fa cap al seu interior per mirar de comprendre’s i
la que desplega vers l’exterior per resoldre l’enigma de Daniel.
-Però que sí l´
importa molt tot i tothom…demostra molta empatia, no creus?
Laura
en certa manera és com una vestal, té la comesa de custodiar o de revelar el
secret nefand d’aquesta família, però també representa la societat, la
necessitat de denunciar i oferir testimoniatge del mal. Al final representa la
veu del lector, he volgut acompanyar aquest personatge perquè volia que el
lector s’hi identificara i s’haguera de veure en la
mateixa disjuntiva: Què hem de fer amb la veritat? No sempre és fàcil prendre
la decisió correcta.
-Pasqual; què ha
suposat per a vos aquest llibre i ens pots fer cinc cèntims d´ allò que
faràs gaudir una mica més endavant?
Buscava
respostes sobre coses que m’inquieten, i no sé si al capdavall hi he trobat més
preguntes. Però aquesta és la gràcia de la literatura, supose.
De projectes n’hi ha molts, però encara estan en fase de pegar-li voltes i
treballar amb la documentació. Per a mi, aquest és un temps gratificant, perquè
és com tornar a escola, aprendre sobre coses que m’interessen.
27242
El mal que m'habita. Pasqual Alapont
192 páginas 15 x 20 cms.
19,95 euros
Bromera
Quin mal habita dins
de cada un de nosaltres?
Laura s’ho pregunta mentre pensa en una pacient que es va suïcidar. Davant d’això, decideix aturar durant un temps la seua vida professional com a psiquiatra. Però el seu exmarit, Víctor, li demana ajuda
amb Daniel, un cosí seu que
pateix episodis psicòtics sense que en sàpien la causa. Tot i el seu estat d’ànim,
Laura decideix assumir el
repte. Les confessions de Daniel li
permetran descobrir el passat obscur que envolta la família del seu exmarit i abocar-se a un mal desconegut que també hi habitava.
Llegiu-ne un fragment:
https://www.bromera.com/tl_files/pdfs/Fragments/El-mal-que-mhabita_FR.pdf
_____________________________________________________________________
Cazarabet
c/ Santa Lucía, 53
44564 - Mas de las Matas (Teruel)
Tlfs. 978849970 - 686110069
http://www.cazarabet.com
libreria@cazarabet.com