La Librería de El Sueño Igualitario

9788490267226_04_g.jpgCazarabet conversa con...   Lluís-Anton Baulenas, autor de “Amics per sempre” (Bromera)

 

 

 

 

 

Un llibre de Bromera des de la ploma de Lluís-Anton Baulenas .

És Premi de novel-la Ciutat d´Alzira.

I es troba dins la col-lecció Eclèptica.

La sinopsi. Allò que ens conta Bromera:

Ferran Simó s’ha convertit en un gos. La guerra dels Balcans, on s’ha vist immers gairebé per atzar, ha reduït la seva voluntat a la d’un animal i ho ha assumit. Només la sort el salvarà de morir i podrà tornar a casa, a una Barcelona eufòrica a punt d’inaugurar els Jocs Olímpics. Gràcies a la proposta insòlita d’un amic, can­viarà d’identitat i coneixerà dues noies amb qui mantindrà una relació que podria canviar la seva vida si les ombres del passat no l’hi impedeixen.

L´autor, en Lluís-Anton Baulenas:

dues novel-les més, publicades a Bromera:

Trist com quan la lluna no hi és;

Si la producció narrativa de Lluís-Anton Baulenas i molts dels seus personatges no poden ni volen negar que aquest autor és una persona molt vinculada al teatre, la seua producció teatral, i ben especialment Trist com quan la lluna no hi és, té la virtut d'atraure'ns com una novel·la: gràcies a la seua trama negra —segrestadors, polítics, crims d'estat, cabarets...—, a un fons ombriu com la nostra postguerra i, encara, el rerafons suggestiu, l'ombra daurada de la inoblidable Marilyn.

La vosta Anita;

Una novel·la inspiradora sobre les segones oportunitats

Anita veu com les més de tres dècades que ha estat fent de taquillera en un cinema de barri s’enfonsen literalment: el local va a terra per donar pas a una multisala i ella és prejubilada perquè no lliga amb la nova imatge de l’empresa. Incapaç de remuntar el xoc, per inèrcia, continua anant cada dia al descampat on hi havia abans el cinema i on ara una constructora està aixecant les noves sales.  

Precisament en aquest escenari, l’amor la sorprèn i, per una jugada de l’atzar, inicia una relació amb l’home que porta l’excavadora de l’obra. Tot i que és conscient que és un home casat i que es tracta d’una relació agredolça i sense gaires perspectives, pot ser la injecció d’il·lusió que necessita per sobreviure.  

La vostra Anita parla sobre la fugacitat de la vida, sobre l’amor i, especialment, sobre les segones oportunitats. Després de l’adaptació cinematogràfica de Ventura Pons, Lluís-Anton Baulenas ens sorprèn amb aquesta històriainè­dita fins ara– plena de tendresa, ironia i esperança.

 

 

Cazarabet conversa amb Lluís-Anton Baulenas:

luis_anton-baulenas.jpg-Lluis-Anton, què et va inspirar a escriure aquesta novel-la?. És una mena de crítica a la Barcelona del 92 aliena al patiment  d´una geurra que estava bategant al cor d´Europa, una guerra que parlava d´identitats?

-Em va inspirar la vivència pròpia de comprovar com, un cop més, la hipocresia dels organismes internacionals, el COI, La Unió Europea, els països participants, etc. feia que es desaprofités un esdeveniments mundial com els jocs olímpics per fer ressò del conflicte Balcànic. En aquest sentit, la crítica no és per als barcelonins normals i corrents sinó als organismes organitzadors.

-Recordo que la guerra als Balcans em va marcar per la seva violència que es reflexava diariament a la televisió, als diaris, una guerra a les acaballes del segle XX entre les diferents nacionalitats del que havia sigut un país unit sota la mirada de Tito…

-Això d'un país unit sota la mirada de tito és opinable. Més aviat un país unit més o menys artificialment sota una dictadura i la força d'una de les regions, sèrbia.

-Quan Tito va “deixar” les cordes d´un cavall , un país de nacionalitats ,que estaba destinat a donar feina, molta feina i tot el que podía sortir malament. Què penses que va ésser lo primer que es va desbocar?Per què estaba destinat a donar feina aquest cavall que s´anomenava Iugoslàvia i que va passar a anomenar-se de diferents maneres?

-No sóc historiador, però si fas un cop d'ull a la història dels darrers cent cinquanta anys, els balcans sempre han estat amb problemes polítics, culturals, nacionals i religiosos. Només cal que ens remuntem a la segona guerra mundial, amb l'odi i les matances que hi van haver a la regió, per adonar-nos que allà, la situació sempre és inestable. Encara ho és.

-Estem al davant més d´una novel-la de trama o d´una novel-la coral de personatges? O hi ha un equilibri?

Jo sempre faig novel·les de trama amb un protagonista, però amb una improtància molt gran de personatges secundaris, de manera que al final acaba semblant molt una novel·la coral.

-Creus que s´havia administrat i s´havien treballat malament les empaties entre les diferents nacionalistats en l´escenari dels Balcans abans de l´esclat del conflicte?

Et remeto a la meva resposta anterior. Les massacres entre serbis i croats de la segona guerra mundial diuen molt de la qüestió, com a precedent.

-Tot va anar de malament en pitjor i els habitants es van veure submergits en una mena de turbina: alguns d´odi i altres gairebé paralitzats per la barbarie que desfila davant de totes les guerres?

-Sí, suposo que és això.

baulenas-1--644x362.jpg-És normal que les persones tinguin patiments més enllà dels físics; estic parlant de patir psicologicament seqüeles per molts anys…-I puc aplegar a pensar que una persona es pugui sentir qualsevol cosa, fins i tot un gos; amb tot allò que suposa sentir-se un gos: submissió, sobretot molta submissió; no?

-Tens tota la raó. el protagonista sobreviu a canvi de pagar un preu molt alt. Després, de retorn a casa, el problema és reubicar-se (mentalment, socialment, sentimentalment…)

-Però a les hores si es canvia d´escenari, per exemple passsant d´un escenari de violència inusitada a un més tranquil, fins i tot endulcorat com era el de la Barcelona del 92, fins i tot una persona que té molt assumit que és un gos pot acabar sent altra vegada ell mateix o almenys parèixer ell mateix; què ens pots dir?

-Que veig molt difícil tornar a ser el d'abans. Tota la literatura dels camps de concetració, per exemple, ens mostra la pervivència durant anys del complex de culpabilitat derivat d'haver sobreviscut. Per què jo? És impossible tornar a ser un mateix.

-És paradoxal que el protagonista es trobi atrapat a la guerra dels Balcans on anys arrere es celebraren els Jocs Olímpics d´Hivern amb Sarajevo com a centre neuràlgic i que acabi trobant una mica d´assossec a una Barcelona hipnotitzada pels Jocs Olimpics del 92, oi?

-Sí, és una de les moltes paradoxes que he intentat mostrar en la novel·la.

-Però tants canvis identitaris; què poden significar per a personatges com el que retrates en aquesta novel-la?-Aquesta identitat o identitats ,del teu personatge ,té el seu reflexe o es reflexen amb les identitats trencades , manipulades del que foren els territoris del Balcans?

Simbòlicament, vull venir a dir que, d'una manera o altra, sempre hem de funcionar amb una màscara posada.

-Mantindre o pretendre mantindre  a un gos massa domesticat o fer d´un gos quelcom massa humanitzat pot tindre les seves conseqüències; d´alguna manera la teva nove-la parla d´això, no?-De no tractar de retocar ni allò que som ni signifiquem, oi?

-Jo no diria tant, repeteixo, es tracta de l'instint de supervivència. El protagonista sap que, si té una mínima probabilitat de sortir viu de l'infern, és acceptant la seva nova condició de gos. les conseqüències mentals, personals, de tota mena, són gravíssimes. I no és probable que s'arribin a curar.

-També estan les relacions personals que ens poden enriquir, però a l´hora també intoxicar. S´ha de saber triar molt …saber apropar-se o distanciar-se a temps de l´entorn que ens fa sentir o del que veiem que ens fereix

-, a les meves novel·les les relacions personals, les més properes, són molt importants. És el que hi ha, el que tenim i cadascú, segons la seva capacitat, respon d'una manera o d'una altra.

Baulenas-foto-de-Pere-Virgili--e1364428688159.jpg-A vegades, no  sabem perquè ,per exemple un gos, no massa ben tractat---no fa falta que sigui massa maltractat—només veu al “seu amo” va a fer-li salutacions ben amigables; però això mateix ens passa a les persones, no?; què ens pots dir?

-Puc dir que, efectivament, en una societat tan complicada com la que vivim, moltes persones necessiten vitalment sentir-se "estimades" encara que sigui a cops de bastó. Això és malaltís, però és el que hi ha.

-Ens costa, a uns i als altres, ésser persones o animals que sapiguem tindre l´enteniment ple per saber trobar l´equilibri entre l´amor, lódi, la no afinitat i l´afinitat entre les cnvivències….si des d´un principi sapiguerem fer-ho i ficar només les preceptives distàncies res seria tan tràgic

-Tens tota la raó, però aleshores la vida seria molt més senzilla i molt més previsible, cosa que no sembla ser el camí que ens arriba. seria com tenir una vareta màgica!

-Pot ser no haurien ni certs nivells de violencia, però vivim en un món en que s´han de guardar les formes, això genera molta hipocresía i tot porta més endavant a perdre el nord i quan es perd el nord sovint es massa tard, no?

Sí, la hipocresia constant s'acumula i moltes persones no ho poden resistir.

-Què va suposar per a vos, amb aquesta novel-la, de pantejament tan llamatiu, aconquerir un Premi de tan valor dins les lletres valencianes, el de ciutat de´Alzira?

-Va suposar una gran alegria per la importància del premi, per la dotació, que em permet continuar escrivint i, també per publicar amb l'editorial Bromera, una de les més serioses que hi ha en el món editorial que treballa amb la nostra llengua comuna.

 

Moltes gràcies!

 

 

 

 

9788490267226_04_g.jpg26154
Amics per sempre. Lluís-Anton Baulenas
344 páginas
19,95 euros
Bromera



Ferran Simó s’ha convertit en un gos. La guerra dels Balcans, on s’ha vist immers gairebé per atzar, ha reduït la seva voluntat a la d’un animal i ho ha assumit. Només la sort el salvarà de morir i podrà tornar a casa, a una Barcelona eufòrica a punt d’inaugurar els Jocs Olímpics. Gràcies a la proposta insòlita d’un amic, can­viarà d’identitat i coneixerà dues noies amb qui mantindrà una relació que podria canviar la seva vida si les ombres del passat no l’hi impedeixen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

_____________________________________________________________________

Cazarabet

c/ Santa Lucía, 53

44564 - Mas de las Matas (Teruel)

Tlfs. 978849970 - 686110069

http://www.cazarabet.com

libreria@cazarabet.com