La Librería de El Sueño Igualitario

CRIDAREELTEUNOM.jpgCazarabet conversa con...   Domènech Jofresa i Vellsolà, autor de “Cridaré el teu nom” (Gregal)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

El nou llibre, la nova proposta en novel-la de Domènech Jofresa que s´apropa a uns esdeveniments relas i tràgics on l´amistat i la dignitat són present d´una manera fulminant.

El pròlog del llibre li fa en Viçenc Villatoro i és molt alentador.

Domènech Jofresa demostra que té una traça especial per a la trama i per a documentar-se d´una manera el-legant i sense estridències..

Allò que ens conta la editorial, allò que diu la sinopsi del llibre:

La tercera novel·la publicada de Domènec Jofresa ens fa reviure un episodi tràgic, basat en fets reals: la desesperació d’una mestra republicana que veu, impotent, com els franquistes, en la immediata postguerra, li arrabassen la vida del seu marit sense que un amic de tota la vida, responsable falangista, faci res per evitar-ho.

Aquesta història pren relleu de manera especial perquè, prèviament, l’autor ha sabut explicar-nos i fer-nos participar de l’amistat, forjada al llarg de la infància i la joventut, d’una colla de cinc, d’entre els quals els dos personatges citats, tots ells –tres homes i dues dones– nascuts als primers anys del segle passat

Amb el pas del temps, les relacions personals quedaran marcades pels ambients familiars de cadascú però també, i sobretot, per un secret inconfessable i per l’esclat de la guerra.

L’autor ha tingut l’encert d’introduir en la trama múltiples referències al món de l’espionatge i contraespionatge de l’època de la , per exemple, de Risso; l’M15 britànic; l’alemany Knappe Ratey o el doble espia Garbo/Arabel. Aquest fet dota l’obra d’un plus d’intriga.

En Domènec Jofresa:

Va cursar estudis d’Economia i de Tècnica Tèxtil i es va llicenciar en Dret a la Universitat de Barcelona. Posteriorment, estudià Ciències Polítiques a la Universidad Complutense de Madrid i feu altres estudis complementaris a l’IESE. És doctorand en Dret Constitucional a la Universitat de Barcelona.  Aquest bagatge acadèmic li ha permès exercir càrrecs de responsabilitat empresarial dirigint, com a director general, empreses importants del país.  Més important que el seu currículum formatiu i professional, ho és el seu esperit de curiositat i el sentiment del deure social i polític que l’ha caracteritzat. El primer aspecte explica que també estudiés tècniques de comunicació, meteorologia, aeronàutica i idiomes. El segon va determinar que ostentés l’alcaldia de Terrassa durant els anys de la Transició Democràtica; que posteriorment assumís tasques d’assessor a la Generalitat i que, el 2010, es fes càrrec de la campanya «Terrassa decideix».

Nosaltres ja em coversat dues vegades amb aquest autor:

http://www.cazarabet.com/conversacon/fichas/fichas1/estaditrinxera.htm

http://www.cazarabet.com/conversacon/fichas/fichas1/turbulencies.htm

 

 

Cazarabet conversa amb Domènech Jofresa:

jof0001.jpg-Domènech, què és allò que et va fer escriure aquesta novel-la que està basada en fets reals?—recordem que és la teva tercera novel-la, després de Turbulències i De l´Estadi a la trinxera---

-Alguns fets son viscuts, cim en les altres novel·la, altres reals viscuts per altres, molts inventatsAmb tot les dades que hi apareixen son autèntiques, carrers, edificis, llocs, institucions, i, fins i tot, alguns personatges històrics com Palet i Barba, Sala, Salom, i d'altres.

Naturalment la vida de l'espia Garbo ja és coneguda pels ficats dins el món de l'espionatge i la literatura. 

-És, suposo, molt diferent escriure novel-la o narrativa basada en fets reals que fer-ho inspirant-se o pensarla des de la pura ficció, no?. Què ens pots dir?

-Bàsicament he volgut dibuixar, a grans trets, la vida de la ciutat en aquells dies pels que transcorre la novel·la. Volia parlar de la gent del carrer, de les persones que no surten a les refaccions i als diaris.

-De tota manera, tú estàs acostumat a treballar amb aquests estris que mouen els fets reials i fer novel-la amb ells

-M'ha sigut difícil estar en una posició neutre, justa i equidistant de les filosofies dels dos cantons enfrontats. Penso, per`ò, que per la via dels personatges he aconseguit que cada part visqui els seus problemes i les seves vivències.

-De tota manera de feina de documentació n´hi haurà sempre, oi? Parla´ns de les diferenciacions, per favor…

-La posició d'una dreta intervencionista i molt dura, i uns obrers amb grans dificultasts, potser han dificultat una posició més equilibrada, però aquella era la realitat del moment, tot i la bona fe de molts de totes dues parts.

-El fet de tindre que endirsar-te amb el món de l´ espionatge, contraespionatge i demés està molt relacionat  amb la feina de documentació, oi?. Què ens pots explicar-hi?

-El tema de l'espionatge ha sigut un aspecte recurrent que ha ajudat a resoldre un final molt complicat, i que a la vegada no vaig voler fer excessivament dur.  El final de l'obra m'ha sembla congruent en el moment que passaven tantes coses, i on era impossible resoldre amb pactes els enfrontaments permanentsRealment va passar tot això, i molts, molts van tenir de callar durant anys.

-La metodología de treball, si fa o no fa, és la mateixa que has utilitzat per a les dos  anterios novel-les?

-El treball ha sigut molt intens, hi he treballat més de dos anys, més que en cap de les anteriors, però la simplicitat del tema requeria un aprofundiment en les persones i les situacions. Era terreny viscut per molts, i alguns encara amb vida i possibilitat d'anàlisi i critica.  Hi ha hagut capítols que han sigut refets sis o set vegades, canviant  adjectiusqualificacions, i profunditats en el diàleg.

image005.jpg-Ostres, Doménech conforme anava llegint , recordava històries també reals que jo he conegut…la guerra i la posguerra trau lo pitjor de les persones…

-No sé si és la història de no saber gestionar la victòria, tot era molt més complexVeníem d'unes èpoques fosques de forts dominis del capital i grans tristeses de la classe obrera. Començaven unes reivindicacions sobre les que els poderosos no hi estaven d'acord. Havia aparegut un moviment obrer fort arreu d'EuropaPotser per tot això, i els egoismes de molts va desembocar una guerra civil.  Amb greus errors en tots dos cantons.

-Sembla que és la història de no saber ni gestionar que és estar al costat del bàndol guanyador  i és que la dignitat no es guanya, en la vida ho ets un humà decent i digne o …

-Però acabada la guerra, no es va cercar una entesa i una pau, els guanyadors trepitjaren tot el què no era del seu gustTant si era just i possible, com no.  No va seguir, durant molts anys, una pau, sinó una venjança.  I com li passa a l'Emília, no li queda més remei que callar i anar a fer de mestra en un col·legi privat, on només valgui la vàlua personal i no les idees polítiques.

Per tant , no es tractava de saber gestionar la victòria, sinó de ser just, equilibrat i potser també posar en marxa un règim més intel·ligent.  No es va pactar un model de justícia ni de futur, es va imposar una bandera , la dels guanyadors, i unes lleis represores.  La bandera legal de la República va quedar marginada.  Havia perdut la guerra.

-Però  també es tracta d´una història, molt ferma,  amistat, oi? Amistat entre un grup i entre els diferents membres…-I cal que ens quedem amb el missatge  aquest valor, el de l´amistat digna o de la digna amistat, oi?

-Naturalment la novel·la fa un cant a l'amistat, a la sintonia entre la gent, també a la traició, l'engany i l'egoisme pel poder.  L?Eusebi n'és un capitost de les males arts, de les pitjors passions... però com passava en aquells temps, va seguir molts anys manant, governant i fent diners... potser fins avui.

image004.jpg-L´ escenari de la guerra i la posguerra és molt important, però la teranyina dels personatges és lo verdaderament important…les relacions humanes són lo més importantsón l´eix de tot plegat, oi? Allò que vull dir que és lo que soporta tot el pes de la novel-la… -Arrere la novel-la hi ha  com una crida a la necessitat de llibertat en una posguerra asfixiant?

-El pes de la novel·la em sembla, potser una mica amagat, és la solitud dels vençuts. La injustícia en que foren tractats, els que es quedaren a Catalunya, i la repressió brutal, sense mida d'unes forces que s'havien sollevat contra un règim legalment democràtic. I, certament, l'altre peu que pesa molt és l'amistat, els sues valors, els esforços, i el lliurament d'una cap els altresDesprés alguna ruptura egoista, com sempre.

-, amic Jofresa, tot un puntàs” el que en Vicenç Villatoro et fassi el pròleg, no? Què ha suposat per a tú?

-L'amic Villatoro, ha fet d'això, d'amic. No ha sigut un crític literari, i ha aportat unes experiències personals desconegudes per a molts. Li estic, com sempre i altres vegades, molt agraït.

-Amic, com ha sigut treballar amb Gregal, una altra vegada , després “De l´Estadi a la trinxera” i de  Turbulències?. Es diria que estàs molt, molt  a gust amb els amics editors de Maçanet de la Selva…

-Segueixo treballant. Ara en tres línies diferents. Preparar la segona edició, novament revisada, de "Cridaré el teu nom", fer una tercera edició de "Turbulències", també amb un nou anàlisi, i finalment estic treballant en una nova novel·la que encara no te nom i que serà, ja és, la continuació de la vida de l'Albert Puigmoltalt, l'artista de "Turbulències.

-Ets molt productiu, amic….segurament que ens pots fer cinc cèntims d´allò en que estàs treballant

-Per acabar dir-vos que espero la vostra col·laboració en propagar les meves obres, que espero, potser, que un dia alguna pugui ser passada a la pantalla, com a film històric.

 

_____________________________________________________________________

Cazarabet

c/ Santa Lucía, 53

44564 - Mas de las Matas (Teruel)

Tlfs. 978849970 - 686110069

http://www.cazarabet.com

libreria@cazarabet.com