La Librería de Cazarabet

Cazarabet conversa con...   Joan Todó, autor de "L’horitzó primer" (L'Avenç)

 

Horitzo.jpgAllà on mai ens perdrem: on és l'horitzó primer.

Cazarabet conversa amb Joan Todó, autor de L´horitzó primer, una novela-la, un recull de relats,  escrits per aquests temps i per aquests dies amb la seva gent.

Un tros de la creació d´en Todó per anar fent boca:“Ara mateix sento com, amb un llibre obert oblidat damunt la falda,  mentre aparentment badoques tot mirant les roques pelades del Coll de Balaguer, el nostre pensament gira, obsedit, al voltant del pregó, salta caòtic a la feina que no trobes, i que no saps on buscaràs; o presagia, inquiet, com deurà ser viure de nou a casa els pares. El procés és caòtic, desordenat. T’imagines les feines que podries fer, les menjades amb la família, què diràs el primer dia de festes. O com serà tornar a viure en un poble petit, veure cada dia les mateixes cares, resseguir el mateix horitzó cada matí, retrobar els amics, quedar amb ells quan vulguis i no quan doni la casualitat que has baixat. Tu i jo sabem que, petita com és, la Sénia et resulta inesgotable; tot i que no et vas començar a sentir senienc fins que no vas anar-te’n, fins que la gent de fora no va començar a identificar-te com a tal, després de preguntar-te si eres de Lleida o de València. Tens la intuïció que el pregó hauria d’explicar això. Furgar en aquesta pregunta: què és per a tu el poble. Tancar-lo en una imatge perfecta, xifrar-lo en un discurs. Explicar-lo.”

 

 

 

 

 

 

 

 

Cazarabet conversa amb Joan Todó:

54(1).jpg-Joan et troves en una situacuió molt bona com a escriptor perquè ets dels autors que més bones critiques ha enregistrat en els últims temps, però per sort o desgracia i avui en dia més que mai és molt difícil “viure” de l´escritura o de la creació literaria….però  estàs al teu poble, amb la teva gent ….Anem a veure :pot ser pensavaes que trobaries el teu camí a Barcelona i has acabant tornant a La Sènia on has pogut trovar allò que no trobaves a Barcelona per escriure una obra tant contundent?

-En realitat​, si el llibre du, al principi, el mot "Novel·la", és perquè no m'he compromès a dir la veritat; tot d'aspectes, específicament els que afecten el protagonista, són ficticis. I, per exemple, la tornada al poble, que en bona mesura és real, no ha estat tan dràstica; sempre he anat fent viatges a Barcelona (és només a tres hores), hi he viscut alguna temporada, durant els últims mesos, i ara mateix visc a prop de Reus. Tot plegat per motius ben diversos, entre ells els laborals. No és una cosa que triï jo, vaja; i, naturalment, és ben probable que acabi marxant a l'estranger. No tinc la capacitat de decidir què hi busco, vull dir: és una cosa que va sortint, que depèn de les oportunitats laborals... Jo, esclar, si pogués viure a La Sénia dedicant-me a escriure, és el que faria, el que hagués fet des del principi. Però és impossible.

-És una novel-la, bé millor dit una mena de recull d´onze relats enllaçats per trets en comú,  molt actuals i crec que  molt social perquè ens fica a tots al nostre lloc. Què en penses?

​-Tot deriva​ de l'encàrrec de L'Avenç. És a dir, primer havia de fer onze textos (un per cada número de l'any 2012) i després, a partir d'allò, se'n podia fer un llibre.​

​ Al principi jo em pensava que faria un llibre més assagístic, més històric. Però passa que comences a escriure i no saps (o jo no ho sé, això cadascú ho fa a la seva manera) on aniràs a parar​. Hi ha tot un procés, força difícil d'explicar perquè no és del tot racional, que du des de la idea primitiva, fent els primers relats per a la revista, de fer un llibre sobre la història del poble, a la novel·la sobre l'individu que hi torna​​ perquè és a l'atur. Després també passa que el país s'està enfonsant, i el meu poble és un exemple prou paradigmàtic d'aquest enfonsament; i costava molt resistir-se a explicar-ho en directe.​

-La Sènia era ara fa uns anys dels pobles més potents de les terres del sud de Tarragona, tot un referent….des del caire econòmic fins al culturo-social, però , ara per ara, per la crisi s´ha desestructurat basrtant la base económica. Joan , avui com avui com veus al teu poble?

​-Ara mateix, fa quatre mesos que no hi visc, vet-ho aquí. Me n'he perdut la primavera. No crec, però, que la cosa hagi canviat gaire de l'època (fa un any just) en què vaig acabar L'horitzó primer. Em costa dir-ho amb unes paraules diferents de les emprades allà, i a més tinc por d'equivocar-me; a mi em sembla que és un poble que s'havia somniat petita ciutat, un poble de nou rics, que ara haurà d'assimilar que ha deixat escapar una oportunitat, que seguirà sent poble, i segurament més petit​ que no és. A mi no em sembla malament, m'agraden els pobles petits; però clar, hi ha com un desànim, una sensació de fracàs... I alhora s'hi intenta buscar noves vies, noves formes de vida: fan una fira gastronòmica, un concurs de bandes de música...​

-Un poble es viu, però també es pateix: com vius tú La Sènia i com la pateixes?

​-Jo sempre he dit que Barcelona té cines en versió original però La Sénia té  muntanya. I silenci. És a dir, respecte a la ciutat té uns avantatges (s'hi viu millor, rotundament millor), però també uns inconvenients. No hi ha, per exemple, ni a La Sénia ni pels voltants, un ambient cultural. Cosa que, per cert, sospito que també té a veure amb l'enfonsament de la pregunta anterior. Tens el centre d'art Lo Pati, a Amposta, per exemple, tens determinada gent dispersa pel territori amb qui es pot mantenir una conversa, però en general la gent d'aquí llegeix poc, veu poc cinema, escolta poca música i quan llegeix té un sentit bastant mandrós de la cultura. Es pensen que és per passar l'estona, troben que segons què no ho entendran i ja no en volen saber res. Hi ha una mena de conformisme. Si vols, és un inconvenient que té implícit un avantatge: no hi ha gaires pedants, i en general et deixen bastant tranquil. En la vida no hi ha res més pesat que els temibles semicultes, que deia Carles Riba.​

​ Però clar, són ells qui sostindrien econòmicament un​a sala de cinema on de tant en tant s'hi pogués veure alguna pel·lícula de Godard!​

-Què és allò que et va “inspirar” per construir aquest relat tan proper, aspre, humà, però , a la vegada i per a mí, també sensible?

​-Més que res, l'encàrrec; aquest és un llibre d'encàrrec. Però un encàrrec força lliure, on jo triava el tema, l'enfocament, tot plegat. L'editor, el Josep Maria Muñoz, tot just ha fet alguns suggeriments, que de fet eren prou encertats. Després, hi fem el que podem!​

-Joan com és pasar d´escriure poemes i poemaris, després relats a presentar-te amb una novel-la com aquesta?

​-Això ha anat una mica com els meus canvis de residència: ha anat sortint tot sol. A mi, durant molt de temps, no em va interessar la narrativa; en realitat estic més acostumat a llegir assaig o poesia. Fins que de cop vaig descobrir que, justament per haver estat tants d'anys allunyat d'ella, hi havia un mecanisme que per a la major part dels meus veïns era completament normal i que a mi em resultava exòtic. Encara ara em sembla que un relat és un procés mental més complex que la gent no es pensa; la realitat és més aviat un assaig de sociologia que no pas una novel·la d'aventures.​

​ I per investigar-ho vaig començar a escriure relats, per veure com funcionava aquest mecanisme. Fins i tot L'horitzó primer, en bona mesura, té un caire d'experiment sobre les possibilitats de la narració. I esclar, que després tota la qüestió del ressò hagi anat com ha anat és completament fora del meu control. És sort, senzillament sort.

Presentacio_HoritzoPrimer_JoanTodo.jpg-Però tú quan penses com penses com a poeta o com a narrador?

​-No ho sé. És una forma molt trista de respondre, però suposo que és així. Jo de jove havia estudiat música, havia pintat... I en cada cosa selecciones un fragment de la realitat, però possiblement la realitat seria la suma d'aquests fragments. I jo llegeixo força assaig, he llegit filosofia... Justament allò que em resulta incòmode de la narrativa és que generalment és un reduccionisme. És a dir: per narrativa s'entèn una cosa força manipuladora, que és un mecanisme magnífic que es va anar construïnt al llarg del segle XVIII i va arribar a la perfecció al XIX, és a dir, la novel·la realista. I és un mecanisme magnífic, una meravella artística, però no té res a veure amb la realitat. En la realitat no hi ha protagonistes, no hi ha causes que generin efectes, només atzar, no hi ha psicologies que expliquin els fets, no hi ha històries amb un principi i un final. Alhora, també la poesia, la poesia més prototípica, és una altra mena de reduccionisme, perquè la vida no és una successió d'instants. Però ambdues són maneres de mirar el món...​

-Què pretenies amb aquesta novel-la, fer com una mena de retrat del teu poble?. Fiques o prens com a referent a Pla o a Gaziel?

​-La idea primitiva era aquesta: fer el mateix que va fer Josep Pla amb Cadaqués, o Girona, o Gaziel amb Sant Feliu de Guíxols, o Artur Bladé amb Benissanet. Fer la mateixa mena de llibre que ells però amb La Sénia. Passa que no sóc ni Pla, ni Gaziel, ni Bladé, i m'ha sortit una cosa diferent.​

-D´on surt això del doble personatge: lo del escrivient i lo del protagonista….? La veritat és que , al principi, pot parèixer la historia d´un “negre” un “esclau” de la literatura o d´un malalt amb doble personalitat…Què en spots dir?

​-Abans et deia que el pas de la idea primitiva al llibre definitiu pot ser difícil d'explicar, i això n'és un exemple. Quan vaig començar a fer els relats per a la revista, no sabia fer-los en tercera persona, i no em sentia còmode amb la primera. No volia fer un llibre de memòries. I vaig optar per la segona persona. Però després, a mesura que anava escrivint, em va semblar que calia justificar-ho d'alguna forma. I se'm va acudir crear aquest narrador estrany, una mena de veu que s'adreça al protagonista. No és un joc tan diferent del narrador quàdruple de Maletes perdudes, de Jordi Puntí. Però a mi em ve, potser, de la idea de l'interlocutor cruel, d'Elias Canetti.​

​ I, realment, del fet que escriure és això: una mena de diàleg amb tu mateix que després, a l'hora de publicar, desemboca en una situació psicològica ben curiosa, la sensació que tens que aquell autor no ets tu, que és un personatge que creen els lectors i que té una relació ben tangencial, atzarosa, amb tu mateix.​

 

-Jo crec que tots els que d´alguna manera utilitzeu això de la creació literaria i els que intentem capturar testimonis, notícies i demés ho fem, sovint, com motivats pels nostres anels, somnis, desficis interns, motivacions, ideals o allò que ens fa fàstic…com vullguis dir-ho. Et sents també una mica així?

​-Ara faré una cosa que potser no hauria de fer. Jo, si llegeixo el meu propi llibre, un cop ja és acabat, hi veig dues línies argumentals, una que és la del protagonista i una altra que és la de les històries que va escoltant o explicant. I potser dubtaria de si hi ha alguna unitat en tot plegat. Jo sempre m'ho he explicat (i potser això és el que no hauria de fer, explicar a posteriori una cosa que no tenia tan clara mentre escrivia) d'aquesta manera: els testimonis, els fets històrics, els relats que apareixen al llibre, desemboquen en la història del protagonista. Ell és hereu de tot plegat. L'aventura del virrei Bonet, la lluita carlista, els maquis, els catalanistes que munten una escola de música, són una sèrie d'històries de fracassos, o per dir-ho així la història del fracàs d'un país (Espanya) que ha intentat accedir a la modernitat però no ho ha aconseguit; i el protagonista que té una carrera però està a la misèria és un resultat d'aquest fracàs. Potser és això; m'interessava saber què va passar per saber com hem anat a parar a aquest desastre.​

 

-Per què Joan, la situación dels que acabeu la universitat i dels que vos veieu de sobte cercant un lloc de treball…és tant fotuda com sembla, no?

​-Al capdavall, no m'ho sembla. Jo he viscut molt bé, i bona part de la gent de la meva edat ha viscut encara millor. En altres països, la gent alhora que estudia treballa, cosa que jo no he fet. He tingut temps per llegir moltes coses, per anar de discoteques, per viatjar. Ni tan sols ara no pateixo gana; tinc les necessitats cobertes (fins i tot la "necessitat" de tenir una connexió d'internet per respondre aquesta entrevista). I, si t'atures a pensar-hi, tot plegat és prou excepcional: no hem viscut cap guerra, no hem passat penalitats. Tot just ara ens comença a fer falta marxar a un altre país per trobar feina, com va fer el meu avi. Ara bé, hi ha coses que resulten frustrants. Perquè a mi, això d'ara, no és el que m'havien promès. Vull dir que el problema no és tant que visqui en una situació fotuda (jo, de fet, sóc feliç) com que aquest no era el tracte: la societat va invertir un grapat de diners dels impostos de la gent per tal que jo tingués una carrera humanística, jo he estudiat aquesta carrera, l'he aprovat amb bona nota i ara només em serveix per fer de cambrer (cosa per a la qual no serveix, tot sigui dit). Aquella inversió, mentrestant, s'ha perdut. No sóc ben bé jo qui està en una situació fotuda, doncs!

-El primer que em va vindre a la ment quan la llegia era la paraula fracàs i em sentía malñament pensant amb com de fotut ho estaven passant els protagonistas amb això del fracàs?. És aquesta una historia del fracàs? Tot i que, a la vegada, pensó que de fracàs res de res….ho veig més com un episodi més d´aquesta vida que ens toca viure…

​-És el que et deia. Em nego a pensar-ho en aquests termes. Tot i que la història del llibre sí que és de fracàs. És una mica com el Werther, de Goethe; rere la història hi havia un amor real de l'autor, i Goethe va decidir fer suïcidar el protagonista per evitar suïcidar-se ell.​

​ És una mena d'intercanvi: sacrifiques el protagonista per salvar-te tu.​

​ I en el meu cas, no m'interessava tant la història personal com allò que té de revelador respecte al país en general, al fracàs del país en general, de la societat on visc. Per això, de fet, no podia acabar bé.​

​ És, si vols, un procés invers al de les campanyes aquestes que afavoreixen l'emprenedoria, o que intenten responsabilitzar als individus dels desastres del capitalisme; doncs no, la culpa, el fracàs, no és d'un individu, sinó d'una societat en pes i dels seus dirigents en particular, que han fet les coses de la pitjor manera possible.​

01-Todo-foto-780x457.jpg-Per a tú quin ha sigut en aquesta vida l´horitzó primer….quelcom que has trobatb a La Sènia i que no vas veure mai a Barcelona?. Què veus de la finestra de ta casa a La sènia ¿ I què és allò , quin horitzó, no t´agradaria que pergués mai La Sènia?

​-J. V. Foix, en els seus últims anys, recordava que, de jove, havia escrit un diari on deia, més o menys (cito de memòria): "Has nascut en un país que no has triat, amb una llengua que no has triat... ja tindràs feina!​

​" La idea de l'horitzó ve una mica d'aquí: del fet que moltes de les coses que determinen la meva personalitat no depenen de mi. Per això, per exemple, el tema de l'escola de música surt tan aviat (tan aviat que potser és una mica fora de lloc i tot, dins l'estructura del llibre): és un lloc on el protagonista s'ha format, un àmbit que l'ha fet tal com és, però amb el qual ell ja no s'identifica. Que és, de fet, el d'una mena de catalanisme clerical, folklòric, convergent, que al meu poble no ha acabat mai de quallar; som massa avalencianats.​ De fet, trobo que no sóc qui per decidir quin horitzó no ha de perdre La Sénia, però, si he de ser sincer, l'horitzó que no m'agradaria que Catalunya perdés és el que surt a la coberta del llibre. Que forma part del País Valencià.​

-Per a mí, La Sènia amb el pantà tan prop , el paradís de La Tinença és com un recurs…un lloc de retrovament amb moltes coses….penses construir el teu paradís ideal amb la creativitat literaria?

​-Rotundament, no. He intentat evitar​ una certa perspectiva habitual en aquesta mena de llibres, que és la de l'enlairament del propi raconet, mostrant-ne les meravelles. Bladé ho té molt, això: mostra Benissanet com una mena de paradís terrenal, sense conflictes. I a veure, m'agrada molt la prosa, l'estil de Bladé, però justament aquest punt em sembla discutible (alhora, és fàcil de comprendre: ell escrivia des de l'exili). No volia mostrar La Sénia com un lloc ideal, perquè no ho és. I en molts d'aspectes, l'he empitjorat conscientment, per exigències del guió (als últims capítols, el meu referent en realitat són els pobles que surten a les pel·lícules de Béla Tarr, molt més freds i hivernals que el meu)​

Els paradisos m'agraden més a la vida real; i en això, no et nego que a mi, com a mínim un cop a l'any, em cal anar a fer un volt pels voltants de Morella, de Castell de Cabres, de Pena-Roja de Tastavins...​

-És factible un viatje de retorn?

​-Tampoc. Però això ja ho dic allà. Val a dir, per altra banda, que marxar a Barcelona tampoc és el gran viatge, jo aquí potser he exagerat una mica. Un viatge considerable seria haver viscut deu anys a l'Àfrica, o al Japó (hi ha una novel·la, Sayonara Barcelona, de Joaquim Pijoan, que és justament això, un retorn des del Japó)​; i tornar des d'allà deu ser un daltabaix. Jo ho he reproduït, al llibre, molt a petita escala, però en aquest cas és una exageració: jo, en la realitat, mai he perdut el contacte amb el poble (el fet que, com deia abans, allà la gent llegeixi poc sempre m'ha anat molt bé per tocar de peus a terra, sobretot com a poeta), he anat veient com la gent (els meus amics) anava fent la seva vida, com anaven canviant... En certa manera, mai n'he marxat.​

-En aquesta casa som especialistes en memoria Històrica i amb això ens topetem amb l´exili i amb personatjes com l´escriptor Artur Bladé que sabem que és per a vos com un referent…un escriptor de les Terres de l´Ebre, molt de la terra. Joan, tu que, a més, ets un estudiós de la literatura: com sentes la salut de la literatura de les terres de l´Ebre i rodalies…?

​-Mmm, en això... Hi ha una cosa que no ens n'acabem de fer la idea, perquè va una mica contra la forma com ens havien ensenyat la literatura a l'escola, i és que la literatura, allò que anomenem la literatura, potser no són tan els escriptors com el que els envolta, però sobretot els lectors. O sigui, un país com França, per exemple, té una gran literatura no perquè tingui molts escriptors, sinó perquè té molts lectors, perquè la gent, en general, llegeix; i quan dic que llegeix no em refereixo a passar la vista sobre el full, sinó a interpretar allò que llegeixen​, a conversar-ne. A França hi ha (o hi havia, ja no ho sé, això, però és igual, ho dic com a exemple) una mena de conversa sobre llibres, la gent pensa sobre el que llegia, ho feia servir.​

​ A partir d'aquí hi ha crítics, editors llibreters... I és d'aquí, d'aquest humus de lectors interessats, que surt, com la punta d'un iceberg, la quantitat d'escriptors. Aleshores, a les Terres de l'Ebre el fet és que hi ha molt poques llibreries, perquè hi ha molt poques llibreries que puguin funcionar, i que no n'hi ha cap que no subsisteixi venent bolígrafs, quaderns, cartolines. O sigui que una llibreria com La Central, o la Calders, de Barcelona, llibreries que tenen llibres i prou, aquí són inconcebibles perquè no hi ha prou clientela, no hi ha lectors. Segur que trobaríem excepcions, segur que hi ha gent que llegeix, però són excepcions; això és un fet, no hi ha excuses que valguin.​

​ Hi ha places de bous, i fins i tot hipòdroms, però no hi ha llibreries. Ni revistes, ni crítics; tot just hi ha algunes editorials, això sí. No es llegeix ni literatura d'aquí ni literatura d'allà​, ja falla això. I després no hi ha la discussió que deia, no hi ha la conversa sobre llibres. No hi és, de fet, ni en el conjunt de la literatura catalana. Els mitjans han substituït la crítica per la propaganda, i els escriptors els hem deixat fer perquè a molts ja els anava bé que parlessin bé del seu llibre encara que fos mentida. Hi ha les envegetes típiques, naturalment, però no em refereixo a això: em refereixo a discutir sobre literatura, sobre formes, sobre continguts, no pas a marejar la perdiu entre murmuris sobre si el tal ha triomfat perquè viu a Barcelona, o sobre si el tal no ha triomfat perquè fa contes. De discussió oberta no n'hi ha, ni aquí ni a Mollerussa. En realitat, m'oloro que els primers que no llegim som els propis escriptors. Que, insisteixo, som la punta de l'iceberg d'una literatura, la punta més vistosa però també, al capdavall, la més prescindible (al cap i a la fi, rellegint clàssics grecollatins, anglesos, francesos, espanyols i catalans ja pots ocupar ben profitosament la vida). I així, d'aquesta manera, sense lectors, no hi ha res que se sostingui, per molta xerrameca sobre cultura que hi posin els polítics. Esclar que a mi em resulta un misteri per què la gent no llegeix...

horitzo (1).jpgL´autor:

http://ca.wikipedia.org/wiki/Joan_Tod%C3%B3_Cortiella

La prensa al davant d´aquest llibre contundent des de la ploma de Joan Todó:

http://www.lavenc.cat/index.php?/cat/Els-Llibres-de-L-Avenc/Que-han-dit-dels-nostres-llibres/L-horitzo-primer-Joan-Todo.-2013

Li hem demanat a una de les millors plomes que darrerament, dins aquesta casa, ens hem sentit millor i li vàrem demanar una ressenya sobre aquest llibre tant important: “La principal intenció de Joan Todó en escriure  L'horitzó primer és parlar-nos de dos mons que, d'alguna manera, es fonen en ell. El món del protagonista i el mon de records, històries, anècdotes que han configurat, amb el pas del temps, el seu poble, la Sènia, poble de frontera de vegades cobejat i sovint ignorat, tant pels que viuen més al nord, com pels que ho fan més al sud. Històries, vivències i records que també ens expliquen les transformacions del paisatge, element que té un paper molt important dins l'obra. És d'aquest poble, dels seus paisatges i dels seus habitants del que parla el llibre. I per si algú té algun dubte només cal llegir el primer capítol, aquell en que, com si es tractés d'un travelling cinematogràfic, el protagonista s'hi va acostant, procedent de la gran ciutat. Un capítol on forma i contingut es lliguen perfectament en una síntesi que esdevé una metàfora del (o si voleu que anuncia el) joc de relacions que s'estableix al llarg del llibre entre els dos centres d'interès ja esmentats.

            Perquè a L'horitzó primer Joan Todó es mou, i ens fa moure, entre aquells dos mons. Per una banda el món en que viu un jove aturat que retorna al seu poble, la Sènia, perquè allí, si més no, hi té una casa. Hi va també a buscar la feina que no ha trobat a Barcelona i perifèria, perquè ell és un més dels joves altament qualificats a qui la “crisi” li nega un lloc de treball. És el món present, món en crisi, si és que el món no ha estat sempre en crisi. I descobreix que, a més de no trobar-hi feina, el poble ja no és com era, que les amistats han crescut i que ja tenen fills. I, a través dels fills dels altres, se n'adona que els anys han passat, que res ja no serà igual amb les seves relacions amb els antics amics de colla...

            El segon món és el de les persones i els paisatges canviants que han omplert la història del poble. Persones embotides en un carreró sense sortida que viuen amb la por al cos davant la possibilitat que carlins o liberals, que empesten els camps i van de malifeta en malifeta, els fotin el poc que tenen, fins i tot la vida, que els estoven si parlen i els estomaquen si callen, que malviuen amb l'única esperança que algun dia acabi aquell mal somni que foren les guerres civils del segle XIX. Soldats que construïren camps d'aviació que en un tres i no res va passar a mans dels enemics, els franquistes, els alemanys... Soldats republicans perduts que salven la vida perquè perden una de les coses que més estimaven i que acaben fent amistat amb comandants de la Guàrdia Civil. Vilatans de pobles veïns emprenyats per la construcció de canals. Vilatans de la Sènia que, com tants, fugiren empesos per la gana i que feren fortuna... encara que els seus antics veïns, de primeres, no els creguessin i que, posteriorment, intentessin cobrar herències difoses protagonitzant episodis que semblen sortits de la imaginació de Pere Calders.

            Entre aquests dos mons l'autor transita sense cap dificultat amb un humor que de vegades esdevé àcid i mitjançant els records del protagonista que busca l'essència del poble; dos mons que tenen en l'horitzó primer, aquell horitzó que tantes vegades fou frontera, la frontissa que els connecta; un horitzó que és el primer que veuen tots els seniencs, un horitzó que, com tantes i tantes coses, també ha sofert alteracions.

            Dos mons, un autor i un llibre d'aquells que requereixen d'un cert esforç del lector; esforç que, tanmateix, acaba sent més que recompensat pel plaer que produeix la seva lectura.”

´També li hem demanat a Carles Terés que ens fes una resenya sobre aquest interesantíssim llibre que, tornem, a recomanar:

Comentari del llibre L’horitzó primer, de Joan Todó

Horitzó primer m’ha vingut recomanat per diverses bandes. Recomanat especialment per a mi, vull dir. El mateix m’havia passat amb A butxacades, com si els que em coneixen o m’han llegit intuïssin que la narrativa d’en Joan Todó havia de ser del meu grat.

A butxacades me’l vaig comprar a la primera oportunitat. El vaig buscar, sense resultat, a la Fira del llibre ebrenc de Móra d’Ebre de 2013, on vaig conèixer l’autor en la presentació del seu poemari El fàstic que us cega. Per sort, un parell de setmanes més tard, l’amic i editor Miquel Adam me’l va trobar a la llibreria Quatre Cantons de Berga, on hi presentava Licantropia. Efectivament, era un llibre fet per a mi.

 

Quan va eixir L’horitzó primer, doncs, no va passar gaire temps abans d’allargar-me a can Serret per comprovar si les expectatives serien complertes. Vaig llegir-lo amb plaer: prova superada amb escreix. Tot seguit us en parlo.

L’horitzó primer és un llibre curiós, però no estrany. Molt ben escrit i difícil de classificar. D’una banda hi ha una certa vocació d’«enciclopèdia senienca». En Todó va desgranant interessants peripècies històriques de la vila, sense estendre’s gaire ni tampoc fent-ho massa curt (objectiu molt difícil d’assolir, que l’autor supera amb nota).

De l’altra hi ha la reflexió interior, l’anàlisi de la pròpia situació, de les sensacions que li genera el fet de ser a l’atur, tenir trenta-molts anys, el contrast poble-ciutat (les sensacions que hom té allà —ciutat— i aquí —poble— quan torna, definitivament o provisional), el pas del temps. Perfectament retratat també el món familiar, els amics, els convilatans, les coses del territori (el físic i el sentimental).

Els ambients (natura, llum, meteorologia...) estan molt ben descrits, et fan sentir que hi ets. I no es recrea gratuïtament en les descripcions: en Todó evita amb perícia un dels més perillosos paranys on solem caure els escriptors quan, embriacs de paraules, ens agradem massa a nosaltres mateixos —i ens oblidem del lector. Les frases, per tant, són precises. N’hi ha un fotimer dignes de ser subratllades: “Qui va i qui torna van pel mateix camí, però no fan el mateix viatge”; “descobreixes que mentre tu no hi eres, mentre anaven passant els anys que us semblaven idèntics, desapercebuts sota el pas de cada dia, heu sofert tots una transformació: heu esdevingut els vostres pares”; “Has intentat instal·lar-te en aquella comoditat dels diàlegs ja fets, automàtics, dels clixés que permeten travessar la conversa com qui travessa un rierol, saltant sobre una filera de pedres”, “l’aparent serenitat de la viuda és, en realitat, atordiment; el cos és allà, dins la caixa, alhora igual i diferent de si mateix, però ella encara no n’és del tot conscient, encara no ha començat a deduir totes les conseqüències d’aquest fet”; “Ja ningú no parla perquè l’escoltin, sinó tot just per existir; ni ningú escolta, limitant-se a esperar el moment que parli ell”. N´hi ha moltes: cadascú hi trobarà les seues depenent d’allò viscut i sentit. Potser aquesta saviesa de trobar la frase justa per a descriure un fet, un pensament o una situació, és deguda a la condició de poeta d’en Joan Todó.

L’única cosa que podria retreure-li, el joc literari de desdoblar el protagonista en dos (l’autor i la persona), em veig obligat a “perdonar-li”. No sóc amic d’experiments, però en aquest cas, tot i no ser imprescindible, no destorba gairebé mai.

 

En definitiva, és un llibre per gaudir-lo. Literàriament i per allò que s’hi explica. No li cal una trama trepidant per a fer que estiguis esperant el moment de poder seguir llegint-lo. I si a més coneixes poc o molt el que significa una societat de poble, aleshores el plaer es multiplica.

 

 

 

Horitzo.jpg17818
L’horitzó primer. Joan Todó
184 páginas
18,00 euros
L'Avenç

 

“Ara mateix sento com, amb un llibre obert oblidat damunt la falda, mentre aparentment badoques tot mirant les roques pelades del Coll de Balaguer, el nostre pensament gira, obsedit, al voltant del pregó, salta caòtic a la feina que no trobes, i que no saps on buscaràs; o presagia, inquiet, com deurà ser viure de nou a casa els pares. El procés és caòtic, desordenat. T’imagines les feines que podries fer, les menjades amb la família, què diràs el primer dia de festes. O com serà tornar a viure en un poble petit, veure cada dia les mateixes cares, resseguir el mateix horitzó cada matí, retrobar els amics, quedar amb ells quan vulguis i no quan doni la casualitat que has baixat. Tu i jo sabem que, petita com és, la Sénia et resulta inesgotable; tot i que no et vas començar a sentir senienc fins que no vas anar-te’n, fins que la gent de fora no va començar a identificar-te com a tal, després de preguntar-te si eres de Lleida o de València. Tens la intuïció que el pregó hauria d’explicar això. Furgar en aquesta pregunta: què és per a tu el poble. Tancar-lo en una imatge perfecta, xifrar-lo en un discurs. Explicar-lo.”

Què han dit d'aquest llibre?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

_____________________________________________________________________

LA LIBRERÍA DE CAZARABET - CASA SORO (Turismo cultural)

c/ Santa Lucía, 53

44564 - Mas de las Matas (Teruel)

Tlfs. 978849970 - 686110069

http://www.cazarabet.com/lalibreria

http://ww.cazarabet.com

libreria@cazarabet.com