81cQ+aMAWeL.jpgCazarabet conversa con...   Antònia Soler i Nicolau, autora de “Els mites grecs a les rondalles mallorquines” (Documenta Balear)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Antònia Soler recull , vincula i explica com la mitologia grega ha influenciat a les rondelles mallorquines.

Aquest llibre que ens recorda com, de present ,està en la nostra cultura la mitologia grega ens explica com i de quina manera aquesta també va influenciar a la literatura mallorquina.

Edita aquesta petita joia molt ben explicada i a l’hora senzilla Documenta Balear.

La sinopsis del llibre, allò que s´ens explica des de la editorial:

Aquest assaig pretén acarar les nostres rondalles amb els mites grecs a través d’un inventari en comú que aplega prop d’una trentena d’històries mitològiques. A mesura que es van exposant, els mites es relacionen amb aspectes, situacions i personatges de les rondalles: en aquest desglossament dels diversos temes comuns, la comparació pot venir clarament expressada, o bé estar-hi més aviat implícita i en altres ocasions, més que una comparança, és com si es volgués resseguir un eco del món clàssic que s’ha escampat fins a anar a parar a les rondalles.
Encara que les rondalles mallorquines no siguin hereves dels mites grecs, això no vol dir que no es pugui trobar en aquests textos tot un conjunt de tòpics literaris que ja eren palesos en els mites. Aquesta presència és un producte d’oralitat que, exportat des de Grècia o fins i tot de les seves arrels més fondes, ha viatjat per molts ports i camins fins a arribar a les nostres contarelles.
Els amants de les historietes de mites, llegendes i altres ficcions hi trobaran molts relats; però també els estudiosos que vulguin consultar la pervivència d’un determinat motiu mitològic disposaran d’índexs i altres eines que els facilitaran la tasca.

L´ autora, Antònia Soler: (Manacor, 1971) és professora de Grec a l’IES Manacor i professora tutora de Literatura Clàssica a la seu UNED-Illes Balears.
Soler és doctora en Filologia Clàssica per la Universitat Autònoma de Barcelona (2000), amb una tesi que recull, edita i comenta la correspondència de l’humanista italià Ottavio Pantagato (1494-1567), de qui ha publicat recentment una biografia, Ottavio Pantagato, passió per l’antiguitat clàssica al segle XVI (Palma, 2019). Les seves investigacions sobre tradició clàssica i humanisme, fruit de la participació en diferents projectes d’investigació promoguts per la UAB, la portaren a l’estudi i la publicació del corpus d’inscripcions gregues i romanes del cardenal Despuig, El fons epigràfic de la col·lecció Despuig d’escultura clàssica (Palma, 2011). Un altre camp d’estudi que ha conreat és el de la mitologia i la mitografia clàssica; l’aportació més destacada que ha fet en aquest sentit és la seva edició crítica, traducció i notes de comentari de les Faules mitològiques d’Higí (Barcelona, Fundació Bernat Metge 2011, 2 vol.). Actualment la seva recerca se centra en els sarcòfags pagans de la Hispania romana, un projecte multidisciplinari, l’estudi epigràfic del qual és a càrrec seu.

Anem a conèixer a l’autora millors gràcies a les seves aportacions: https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=1448045

Definir bé per entendre millor.

Què és mite? https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=1448045

Els mites grecs: https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=1448045

Les rondalles: https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=1448045

Les rondalles mallorquines: https://ca.wikipedia.org/wiki/Rondalles_mallorquines

 

 

 

Cazarabet conversa amb Antònia Soler:

Captura-de-pantalla-2020-01.jpg-Amiga, ens pots explicar el perquè d’aquest llibre en el que vincules com i de quina manera ha influenciat la mitologia i els mites de la antiga Grècia al voltant de la construcció en  les rondalles mallorquines?

-El llibre neix com per casualitat, quan, ja fa una partida d'anys, em va tocar d'impartir l'assignatura MITOLOGIA CLÀSSICA a la UIB i vaig observar que sempre que venia bé, posava exemples i comparava els mites amb les rondalles mallorquines. Les rondalles d’Alcover són un conjunt que sobrepassa les quatre-centes narracions i des de fa molts anys me les conec molt bé. Pel que fa als mites... quan hom entra dins el bosc de la mitologia clàssica, s'hi queda embadalit i encantat per sempre més i no en pot sortir, encara que vulgui: sovint es van descobrint versions, déus marginals, ... De tota manera, la influència dels mites a les rondalles mallorquines no és ben bé directa, és més producte d'un itinerari molt llarg a través del Mediterrani, d'Occident, a través dels segles de fusió de cultures i de la mà de nombrosíssims viatgers. No hi ha cap rondalla que sigui la transposició d'un mite grec, hi ha ecos, reminiscències, petites picades d'ull que un estudiós del món clàssic a vegades detecta clarament, altres vegades intueix i altres fins i tot només imagina o desitja.  

-En què t’inspires, a banda dels teus coneixements de la filologia clàssica?

-Hi ha una mínima formació en estudis literaris i crítica literària abans de començar aquest treball que podríem qualificar de literatura comparada.  I poca cosa més, en realitat. El que he fet ha estat llegir molt lentament totes i cadascuna de les rondalles de l'aplec d'Antoni M. Alcover i he anat anotant les ressonàncies del món clàssic que hi veia. Seguidament es tractava d'agrupar tots aquests elements, per poder fer una selecció de temes (pròpiament de mitemes) i dividir en els capítols que té el llibre totes les narracions corresponents als mites grecs. M'he trobat també amb altres materials provinents d'altres literatures o de faules, o literatura fantàstica grega d'època imperial romana que he hagut d'aparcar i no col·locar al llibre.

Un professor, si de debò ho és i no només hi fa durant unes hores, sempre té ganes d'explicar coses, sempre està pensant de quina manera pot fer entenedors els coneixements (elevats en moltes ocasions) que troba tan meravellosos que vol compartir amb el món sencer o, si més no, amb els seus alumnes. I aquí és quan em ve la idea d'explicar els mites grecs, ordenats alfabèticament, no tots, naturalment, només els que atenyen les rondalles mallorquines! Ho he fet pensant en algú que coneix una mica les rondalles i no tant el món clàssic.

unnamed.jpg-I és que el nostre tarannà està molt,molt vinculat al pensament,mites,llegendes i tot el que va esdevindre el pensament de les cultures clàssiques com la grega, veritat?dels grec,per exemple i ja que en parlem què retenim?

-El món clàssic té una petjada molt visible a Occident. Per què? Bàsicament per l'ensenyament, pels programes d'ensenyament que s'han fet i es venen fent des que els nens grecs i romans van a escola. L'Edat Mitjana, per què li varen posar aquest nom? Perquè està al mig, perquè són mil anys d'interrupció entre el món clàssic i el Renaixement, però en realitat la interrupció no és tal. El cristianisme no destrueix els pagans, els arracona a vegades, això sí, però no els destrueix. Pensau que els nens cristians de les bones famílies havien de rebre una bona educació, i quin era el model? La retòrica i oratòria dels autors pagans, grecs i romans!

Fins ara he parlat de llibres i d'escoles, però fixeu-vos que, a nivell d'institucions polítiques, tampoc no hem superat les que hi va haver al món clàssic, els grecs ja feren ús de la democràcia, encara que no amb la llei d'Hont, era una democràcia participativa, les dones no votaven, però l'essència en sí és la mateixa.

Pel que fa a la vida quotidiana, tampoc som tan diferents de la gent del món clàssic. El buit que sentim ara, sense una religió que ens emocioni, ja el varen sentir en alguns moments del món clàssic, els déus arriben a ser objecte de burla, com podem fer avui dia també (amb permís de la censura). El que impulsa la gent a tirar endavant empreses i accions, a viure, en definitiva, és molt semblant. Ja hi havia polítics corruptes a l'antiguitat.

El coneixement de la llengua grega també m'ha ajudat a entendre llenguatges especialitzats de tots els àmbits del saber (medicina, física, química, arqueologia, botànica...), els hel·lenismes són més habituals del que ens pensem.

-I com és i per què fiques a les rondalles i a les seves característiques al davant de la mitologia grega?;per què tries el món de les rondalles?

-Les rondalles mallorquines són, per a molts mallorquins, el primer contacte amb la literatura escrita en català i alhora amb el passat, amb un món preindustrial retratat en aquestes narracions fantàstiques que estan farcides d'elements de la nostra realitat quotidiana (topònims que avui dia són els mateixos, noms corrents dels antropònims, gastronomia tradicional mallorquina, paisatge  amb conreus i arbres fruiters típics de Mallorca) i a vegades (no moltes) surten elements externs com rius, princeses que habiten castells escarpats, etc. Des de petita vaig començar a llegir i rellegir les rondalles mallorquines i me les conec a fons. I un estudi comparatiu amb els mites grecs no s'havia fet mail. Trobava que ja era hora que algú comencés.

antonia_soler.jpg-Amiga el secret està en saber i, en part atrevir-se, a encarar el món de la mitologia, no?...estri fonamental per entendre la idiosincràsia cultural de les civilitzacions i de la humanitat des de la vessant més humana…però no sempre és aquesta una tasca tan fàcil, oi?

-Efectivament, totes aquelles coses que semblen molt senzilles, en realitat no ho són, sinó que són tant o més elaborades que les complicades. Si sentim una sonata de Mozart, fa l'efecte de ser molt senzilla, però té hores i hores de treball al darrere. Passa igual amb la mitologia. No són uns contes o unes historietes innocents, sinó que tota la vida humana, totes les pors, les creences, les esperances, les desgràcies i misèries, els afanys, els deliris humans, tots hi són representats, per bé que els personatges siguin divins en la majoria de casos. I la màgia de tot això és que no surt d'una ment individual, sinó que és producte d'una intel·ligència col·lectiva, que hi va fent aportacions any rera any, generació darrere generació.

-Amiga Antònia, quan des de la gestió política es dona l’esquena a disciplines del coneixement com és la filosofia, les humanitats….com es sent la comunitat educativa que s´ha format en aquestes àrees del coneixement i que, a sobre, intenta fer forat amb la curiositat dels alumnes amb aquest estri?

-El descrèdit i el desprestigi de les humanitats és una música vella i antiga. Quan Plató a la República proposa que el millor governant sigui un filòsof, és a dir, un que estima la saviesa i que reflexiona tots i cadascun dels seus actes, ja sap que no li faran cas. Ell ho intenta, senta unes bases, però la majoria de gent no és així. Gra part de la gent no pensa així. O més aviat, no pensa. Al llarg dels segles hi ha moviments que pretenen trencar amb aquest passat clàssic i altres moviments que s'escarrassen per recuperar-lo. Però justament ara que hem viscut confinats un parell de mesos, qui no ha vist la necessitat d'escolta música o de llegir? Només invertir en tecnologia no crea cap futur millor, fins i tot el MIT ho ha experimentat. 

-S´ha manipulat amb això als nostres joves i al dret de poder tenir accés a certs coneixements?....en el fons intenten que no pensin—o no pensem-- massa per ells mateix—o per nosaltres --, oi?

-No ho sé, no sé si hi ha un gran pla en mans d'uns pocs individus malvats i molt perillosos que volen controlar el món o si simplement la gent és com ha estat sempre i, si no l'empenyen, per sí sola, en general, no va a buscar el coneixement. I aquí és on els professors hem de fer molt bona feina, hem de ser apòstols del saber, pel plaer de saber, per entendre millor el món. Crec que més que mala fe hi ha inconsciència i molt de sofà. 

--A veure, perdona que marxem un poc del tema ,però és que crec que d´ alguna manera les rondalles, mirant-se amb els mites grecs, també volen potenciar el pensament, la reflexió…què ens podeu dir?

Sí, hi estic d'acord. Les rondalles són unes contarelles de la pagesia, populars, però transmeten tota una sèrie de valors de la societat que les va generar. Gran part d'aquests valors continua sent vigent, tot i que hi ha algunes coses que han canviat, com ara el paper de la dona (hi ha misogínia a vegades), la consideració de "l'altre" (antropològicament parlant, vull dir), o sia, els moros, els negres, amb aquestes paraules surten a les rondalles i no molt ben caracteritzats precisament. Els cristians tenen una sèrie de virtuts que manquen a aquesta gent, cosa que avui dia, afortunadament, no veiem així, o almenys institucionalment.

A partir de peripècies que provoquen el riure s'aprèn a sortir-se'n de situacions complicades i es veu un camí per afrontar els perills del dia a dia. I és que la literatura, per molt que dibuixi móns de fantasia, en realitat descriu aquest món tal i com és. 

-Les rondalles, les mallorquines en concret,  quines vinculacions plenament o molt directes guarden amb la filosofia antiga o els mites grecs?

-Pròpiament vinculació directa no en tenen cap. Es tracta de, un cop feta la comparació, trobar punts en comú que a vegades són fruit de la casualitat, ja que el tema o motiu en qüestió surt a les rondalles, als mites i a moltes altres manifestacions literàries, artístiques i filosòfiques d'arreu del món que podéssim comparar; altres vegades la influència del món clàssic pot ser-hi, però no és directa, sinó a través de molts intermediaris que al llarg de segles han connectat l'antiguitat amb el present: el cristianisme adopta i refà alguns mites, les arts plàstiques no poden deixar de representar el món clàssic, és tan gran l'atracció que senten per ell i alhora és tan important el pes de la tradició d'artistes anteriors, que no poden evitar seguir representant aquests temes "pagans". 

unnamed2.jpg-I avui de la influència dels mites grecs…… què hi queda tenint en compte les rondalles mallorquines?

-Hi podem rastrejar molts d'elements, des de la idea de la divinitat poderosa que pot fer i desfer, fins a la concepció del destí que tenien els antics. El destí és inevitable. Facis el que facis, no te'n pots escapar. Mireu la història d'Èdip: des d'abans del seu naixement ja els seus pares intentaren escapolir-se del destí i canviar-lo, però va ser del tot impossible. La idea de l'heroi que es defensa amb el seu enginy mediatitzat a través de la seva paraula també prové del món clàssic. Una contarella de viatges i d'aventures lligades a cada escala del viatge, que és l'esquema de l'Odissea, és un patró típic que ha sovintejat la nostra literatura des de la posada en circulació d'aquesta obra.

-Amiga com ha anat el procés de documentació envers la vinculació dels mites grecs amb les rondalles mallorquines?

-D'una banda, l'aplec de rondalles va ser fàcil, perquè Antoni Maria Alcover, seguint l'exemple dels germans Grimm, les havia arreplegades en vint-i-quatre toms, una col·lecció que mai no s'ha deixat d'editar i de comprar a Mallorca. Ara tenim escolarització bilingüe, però abans diria que tots els mallorquins aprengueren a llegir i escriure català amb el text de les rondalles d’Alcover.

D'altra banda la documentació dels mites és més dispersa, molt més en realitat. Es tracta d'una recerca personal, basada en els coneixements meus personals de la literatura clàssica arreplegats i millorats any rere any, dia rere dia, que, una vegada consultats, sempre aboquen a nous coneixements. És com quan intentes agafar unes cireres de dins una cistella de cireres: sempre te'n venen més i, com que són tan bones, no pots parar de treure’n i de menjar-ne.

-I com volques tot el documentat, totes les teves investigacions i concrecions….?.Com és la teva metodologia de treball?

-En el cas del llibre que ens ocupa, primer hi va haver una lectura total de tot l'aplec de rondalles i una elaboració paral·lela de fitxes de cada rondalla que tenia temes relacionats amb la mitologia. Després vaig classificar aquestes fitxes i les vaig dividir en apartats, que serien els corresponents als diferents mites que es desenvolupen. Seguidament vaig redactar una versió de cada mite que procurava arreplegar tot allò que considerava substancial i, un cop acabada aquesta narració, hi vaig afegir la comparació amb les rondalles que havia classificat que hi tenien a veure i també hi vaig col·locar les fonts clàssiques d'on havia extret la meva narració, també pensant en un possible investigador que volgués aprofundir en alguna història mitològica concreta.

També vaig trobar que havia d'incorporar un índex de personatges mitològics i un índex de temes de mitologia clàssica corresponents a cada tom dels vint-i-quatre de la col·lecció de rondalles, per facilitar una recerca concreta. 

 

 

_____________________________________________________________________

Cazarabet

c/ Santa Lucía, 53

44564 - Mas de las Matas (Teruel)

Tlfs. 978849970 - 686110069

http://www.cazarabet.com

libreria@cazarabet.com