Un llibre de Ramón Ahulló Hermano sobre la figura d´aquest músic, ben emblemàtic, valencià.
El llibre l´edita la Institució Alfons el Magnànim i és un exercici d´equilibri entro lo biogràfic ,
però també sobre “lo musical” .
Està dins la
col-lecció Compendium Music.
Ens apropem un xic, de manera rápida, al músic
que fou en José Serrano:
https://es.wikipedia.org/wiki/Jos%C3%A9_Serrano_Sime%C3%B3n
La sinopsis del libre. Allò
que ens conta la Institució sobre aquest llibre:
Endinsar-se en el corpus creatiu de José Serrano Simeón (Sueca, 1875-1941) i les seues motivacions implica
contemplar les variables que l'afectaren. El present llibre atén aspectes eludits -i oblidats- pels escrits sobre el compositor, com
ara el magisteri i la influència
compositiva; els seus treballs inèdits forjats a Sueca i/o València: el desenvolupament del teatre
musical i l'adaptació de Serrano a les modes imperants en cada moment; la relació de Serrano amb la Sociedad de Autores Españoles -posteriorment
SGAE-; així com la seua activitat empresarial; la seua relació amb
el cine; o l'amagament de determinades
produccions, algunes de les
quals van tindre una rebuda extraordinàriament
positiva el dia de la seua
estrena i més enllà.
El autor, Ramón Ahulló Hermano:
Nascut a Sueca (la Ribera Baixa) l'any 1964. Llicenciat en Història i Ciències de la Música i doctorat
per la Universitat de la Rioja amb la seua tesi sobre “El teatro
musical de José Serrano (1873-1941) en su contexto”, el juny
de 2015. És autor del conte
infantil Pare
vull ser músic, publicat
per Reclam Editorial, i dedicat
a la vida i obra del mestre Serrano.
El llibre
de Ramón Ahulló està dividit en quatre parts: Una herencia fructífera Sueca-Valencia-Madrid; La
época fértil; El dictamen del público; otros caminos y La divulgación del
repertorio. A l´ hora aquestes quetre
parts tenen les seves diferents subparts. Així, des de la primera part
l´ escriptor s´ endinsa amb: Las primeras experiencias musicales, Un desafio en el “Teatro de los sueños”, Madrid, Necesidad de
un acercamiento al panorama teatral del momento y el Paradigma del éxito: La
reina mora.
En la segona
part es tracta: Variedad
dentro de la uniformidad. Entre lo cómico, el toro y lo sentimental; Un ritmo
de estrenos febril. Reminiscencias, modelos y más colaboraciones; Más variantes
del género: cuentos, “frescos” y melodramas comprimidos; La consolidación de la
marca “Serrano”.
La tercera part és la més
breu en continguts: Entre
melodramas, zarzuelas, arrevivisadas y operetas;
Nuevos mercados y nueva estrategia.
Mnetrestant la quarta part ens
ofereix: “En defensa de la música española”; Hacia la
recuperación del género lírico español;Estrenos
póstumos y Una cuidada difusión de las creaciones.
El llibre
es culmina amb un llistat cronològic que recomano llegir després del pròleg i de la introducció,
la bibliografia i un índex sobre onomàstica.
El pròleg
del llibre el fa Pilar Ramos López i la introducció la duu a terme el propi autor, en Ramón Ahulló.
Un llibre
que escrit en castellà farà les delícies dels molts amants
de la música d´aquesta terra
de músics, el país Valencià.
_____________________________________________________________________
Cazarabet
c/ Santa Lucía, 53
44564 - Mas de las Matas (Teruel)
Tlfs. 978849970 - 686110069